بیماری همه گیر COVID-19 و فرصت‌های جدید برای تغییرات صنعتی

در حال حاضر، جهان با بیماری همه گیر و بی‌سابقهٔ  COVID-19 روبرو شده است. این ویروس خطری جدی برای میلیاردها نفر و میلیون‌ها شرکت در سراسر جهان است که علاوه بر تاثیر قابل ملاحظه بر اقتصاد جهانی، بسیاری از صنایع تولیدی را نیز در کشاکش مرگ و زندگی قرار داده است.

با توجه به این نکته، درک تأثیر COVID-19 بر شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع تولیدی اعم از قطعات الکترونیکی و تجهیزات مکانیکی تا پتروشیمی و قطعات خودرو دشوار نیست.

اما واقعیت این است که با وجود این بحران، نجات کارخانه‌ها غیرممکن نیست و سوال این است که چگونه می‌توان این بحران را به فرصت تبدیل کرد؟

بیماری همه‌گیر COVID-19 باعث شده است که خدمات نوآورانه در عرصهٔ تقاضا و کاربرد بیشتر شود. در عین حال سبب ایجاد فوریت برای شرکت‌‌ها به‌منظور پیاده‌سازی فناوری IoT برای کمک به پذیرش و آسان‌سازی حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی شده است.

عدم تعادل در عرضه و تقاضا

به‌نظر می‌رسد بهترین اقدام برای مقابله با بیماری کرونا، حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی‌ست. بسیاری از کشورها سیاست‌های قرنطینه و محدودیت و رفت‌وآمد را برقرار نموده‌اند. وضع کردن این تدابیر  سبب ایجاد چالش‌های جدی برای صنایع تولیدی شده است. عدم توانایی برقراری سفرهای کاری، مشکل کمبود مواد و اجزای سازنده، خاموش کردن خطوط تولید و تاخیر در تحویل، باعث عدم تعادل عرضه و تقاضا خواهد شد.

از جدی‌ترین مشکلات این‌که برخی از کارخانه‌ها به سبب حفظ این فاصله‌گذاری مجبور به متوقف کردن کار و کم کردن نیروی کاری شده‌اند.

آغاز چالش صنایع تولیدی در جهان

تعمیر و نگهداری دستگاه ها از دیگر چالش‌های تولید به حساب می آید.

درحال حاضر با بسته شدن مرز‌های کشورها ابتدایی‌ترین چالشی که صنایع تولیدی با آن روبرو هستند، مدیریت از راه دور کارخانه‌ها در مناطق مختلف است.

 

باورهای غلط تحول دیجیتال: چگونگی حفظ عملیات

اگرچه این بیماری همه‌گیر، تأثیر نسبتاً کمتری در شرکت‌های چند ملیتی در مقیاس بزرگ که عموماً ظرفیت مدیریت از راه دور را دارند داشته ، اما سایر شرکت‌ها را دچار اختلال نموده است. دلیل این امر تعلل و تردید این دسته از شرکت‌ها در اجرای فناوری IIoT است که این تعلل و تردید را می توان به چهار دلیل زیر بیان کرد:

  • هزینهٔ بالای سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی
  • نیاز به ظرفیت همگانی بالا برای تحول دیجیتال
  • نیاز به توقف و کاهش بهره‌وری کارخانه‌ها
  • نگرانی در مورد امنیت اطلاعات و انتقال داده‌ها از طریق اینترنت

البته باید توجه  داشت که دلایل ذکر شده ناشی از باورهای رایج نادرست بوده و واقعیت بر این امر استوار است که مشکلات تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان به‌سادگی برطرف خواهد شد.

در طی پروسهٔ دیجیتال کردن و هنگام اتصال یک دستگاه به اینترنت، نگرانی‌های‌ عمده این است که آیا کل دستگاه‌ها باید تعویض شوند؟ هزینهٔ نصب چه مقدار خواهد بود؟ آیا دستگاه‌ها نیازمند تعویض مجدد خواهند بود؟ در صورت نیاز به توقف عملیات مشکلات امنیتی محتمل خواهد بود؟

زمانی که صحبت از دیجیتال کردن کارخانه و پیاده‌سازی IIoT می‌شود باید خاطرنشان کرد که چارچوب کلی کارخانه نیازمند اعمال تغییرات نخواهد بود، کارکنان کارخانه نیازی به یادگیری نحوهٔ تهیهٔ و کارکرد نرم‌افزار را نخواهند داشت و خطوط تولید نیازی به متوقف کردن ندارند. شرکت‌ها برای نصب سریع و آسان سیستم نظارت از راه دور فقط به تجهیزات و سنسورهای موگزا نیاز خواهند داشت. با جمع‌آوری داده‌ها اطلاعات خطوط تولید شفاف شده و شرکت‌ها می‌توانند بلافاصله کارخانه‌ را تغییر داده و برنامه‌ریزی تولید را سرعت بخشند.

مدیریت از راه دور سریع، ساده و امن، بدون تغییر سیستم

مواردی از مصرف‌کنندگان موگزا که با پیمانکاران فرعی کار می‌کنند تصمیم را بر این مبنا قرار داده‌اند که فناوری IoT را در خطوط تولید خود ادغام نکنند و تنها در پایان هر روز از مشکلات تولید مطلع شوند. با این حال با توجه به شرایط همه‌گیری COVID-19 این پروسه نیز دچار اختلال شده است. اکنون اعزام پرسنل به هر سایت برای حل مشکلات غیرممکن و به‌دست آوردن اطلاعات کلیدی به‌موقع دشوار است.

برای مقابله با این مشکل، استفاده از راه‌کارهای موگزا می‌تواند منجر به یکپارچه‌سازی سریع بدون نیاز به از دسترس خارج کردن و توقف دستگاه‌ها شود.

با استفاده از سوئیچ موگزا، پورت میرورینگ (Port Mirroring) و جمع‌آوری داده‌ای DAQ (Data Acquisition) و گیت‌وی‌های IIoT، داده‌ها به‌راحتی قابل بارگذاری در فضای ابری (Cloud) می‌باشند. از آنجایی که بیشتر تجهیزات موجود دارای قابلیت اترنت است، می‌توان از پورت میرورینگ به‌منظور تکثیر کردن بسته‌های داده‌ها استفاده نمود. همچنین از آنجایی که این عملکرد به راه‌اندازی مجدد دستگاه احتیاج ندارد، تولیدات در حال انجام تحت تأثیر نخواهند بود.

نظر خود را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.